חסר רכיב

אליקים (מיקול) הורנונג

אליקים (מיקול) הורנונג
תרס"ד - י"ב אדר א' תש"ח
1904 - 22.2.1948
אליקים נולד בשנת תרס"ד, (1904), בעיר אושוויצ'ים שבפולין (שהייתה ידועה במלחמת העולם השניה כאושוויץ). היו לו שני אחים ושתי אחיות. אחות אחת נפטרה בצעירותה. האחות השניה עלתה ארצה. אחד מאחיו הוגלה לסיביר והשני הוגלה לקזחסטן במלחמת העולם הראשונה, ושניהם עלו ארצה לאחר מותו של אליקים.
לאחר שאליקים סיים את לימודיו בגימנסיה, הוא התעתד ללמוד רפואת שיניים. אך במקום זאת, הצטרף לתנועת השומר הצעיר ועלה ארצה בשנת 1921. הוא הצטרף לתנועת העבודה על שם יוסף טרומפלדור. בשנים הראשונות שלו בארץ, חי בעמק יזרעאל ועבד בסלילת כביש צמח-מגדל. הוא עבד גם כאסיסטנט של רופא שיניים בגדוד העבודה. לאחר כמה שנים עבר לפלוגות הגדוד בתל אביב ובירושלים.
בתחילת שנות השלושים נשא לאישה את ברכה אדיר, שהייתה ביחד עם אחיה בגדוד העבודה. בני הזוג התגוררו בתל אביב ושם נולדו שני ילדיהם.
במאורעות 1929 ו- 39-1936 היה אליקים פעיל בהגנה. הוא היה שותף להקמת קבוצת בניין של גדוד העבודה. חברי הקבוצה בנו מחנות צבא בריטיים ברפיח ובעזה ובמקומות נוספים ולאחר מכן הצטרפו לסולל בונה. בינתיים, משפחתו עברה להתגורר בירושלים. בשנת 1945 התאחדה המשפחה לאחר שאליקים הצטרף אליהם לירושלים.
במהלך חודש פברואר 1948 החליט עבד אל קאדר אל חוסייני, מפקד הכוחות הערביים באזור ירושלים, לבצע פיגוע גדול בלב ירושלים היהודית. משימה זו בוצעה על ידי שישה עריקים, שוטרים וחיילים בריטים, ששיתפו פעולה עם הערבים וגנבו למענם שלוש משאיות צבאיות ומשוריין אלחוט בריטי. על שלוש המשאיות הועמסו למעלה מטונה חומרי נפץ וכן אמצעי חבלה נוספים. כלי הרכב, נהוגים בידי העריקים הבריטים, יצאו לדרכם בשעת בוקר מוקדמת של יום ראשון, י"ב באדר א' תש"ח (22.02.1948), מעימוואס שליד לטרון.
בהגיעם למבואות ירושלים, ליד רוממה, נעצרו על ידי מחסום יהודי, שלאנשיו ניתנה הוראה לעשות חיפוש ברכב ערבי, אך לא ברכב בריטי. לכן לא יכלו אנשי המחסום לעצור את השיירה והיא המשיכה בדרכה לרחוב בן יהודה במרכז ירושלים היהודית. כלי הרכב נעצרו, הערבים הדליקו את פתילי חומרי הנפץ וירו בשני יהודים שעברו בסמוך. מיד אחר כך עלו על המשוריין והסתלקו מהמקום בנסיעה מהירה.
בהתפוצצות האדירה, שארעה סמוך לשעה 06:30 בבוקר, נהרסו ארבעה בניינים. בהם המלונות אטלנטיק ואמדורסקי ושני בנייני דירות נוספים. כמו כן נפגעו קשה בניינים נוספים בסביבה. בסך הכולנהרגו בפיצוץ וביריות הבריטים 52 אנשים. רוב הנפגעים שהו בבתים שנהרסו ובבתי המלון. בהם היו גם משפחות שלמות. כמה עשרות נפגעו קשה, ושניים מהפצועים נפטרו מאוחר יותר מפצעיהם. היה זה האסון הכבד ביותר שפקד את היישוב היהודי בירושלים במלחמת העצמאות. אליקים היה אחד מההרוגים בפיצוץ.
בן 44 היה במותו. הותיר אישה ושני ילדים. הובא למנוחת עולמים בבית העלמין בקיבוץ תל-יוסף, במקום בו החל את שליחותו הציונית.
חסר רכיב