תל יוסף
חסר רכיב

גשר הישנה

10/08/2016
האתר מצוי בסמוך לנהר הירדן בנקודת ההתיישבות הראשונה של קיבוץ גשר. ניתן לראות בו מבנים מימי העלייה על הקרקע של ראשוני הקיבוץ ולשמוע סיפורים על ההתמודדות מול סכנת הפלישה של צבאות ערב ממזרח. ממול נשקף המבנה ההיסטורי של תחנת הכח בנהריים, שרידי שלושה גשרים היסטוריים על הירדן ולצדם חאן השיירות הממלוכי המשוחזר. שרידי מסילת רכבת העמק והקרונות הישנים הניצבים בסמוך, מספרים את סיפורה של רכבת העמק שחצתה כאן את הגשרים בדרכה לסוריה ולירדן.



באתר מופעלת אטרקציה "חווית נהריים" המביאה את סיפורו וחזונו של פנחס רוטנברג "הזקן מנהריים", שהקים את מפעל החשמל הראשון בארץ ישראל . זהו מודל המדמה את פעולת תחנת הכוח באותם ימים שלפני קום המדינה עם תעלת מים זורמים, סכרים עולים ויורדים, אורות, צלילים וצבעים.

לא מכבר נחנך במקום מצפה לזכרה של אסתר ארדיטי המשקיף על אפיק הירדן, נופי האזור והגשרים העתיקים בואכה ארץ הגלעד.
המעברים שעל הירדן נזכרים במספר מקומות בתנ"ך, אך אין לדעת במדויק את מיקומם. המעברים שימשו לחצייה במים רדודים או על גבי אבנים שהושלכו לערוץ הנהר. אחד הסיפורים הידועים יותר בנושא חציית הירדן, הוא סיפורו של יפתח הגלעדי, שיוצא להלחם בבני עמון ואינו מזמין את שבט אפרים להלחם לצדו
(שופטים יב'). בתגובה עולים בני אפרים על יפתח, אך נוחלים תבוסה גדולה. בניסיונם לסגת חזרה לצד המערבי של הירדן, ממתין להם יפתח במעברות הירדן, והורג בהם 42 אלף איש.

שעות פתיחה:
ימים א'-ה': 10:00 - 16:00
שישי: 9:00 - 13:00
טלפון: 04.6753336
דוא"ל: museumg@gesher.org.il
חסר רכיב